instap foto

Al lijkt 4 keer per jaar hetzelfde tochtje misschien veel, voor mijn gevoel duurde het best lang voordat de tweede tocht gevaren werd. Met een beginnende vaste kern en gelukkig ook een deel nieuwe gezichten (waar zijn de rest van onze nieuwe leden bij de tochten?) werden snel wat boten uit het rek gehaald. Een aantal deelnemers hadden wat boten gepast zodat ze op deze tocht weer een leuke kajak konden uitproberen. De aanhanger werd vervolgens volgeladen met boten en we konden vertrekken.

Hoewel we toch vroeg waren vertrokken, waren we niet de eerste bij de opstapplaats van Kortenhoef. Gelukkig was er meer dan genoeg plaats voor de aanhanger en ook alle auto’s konden we nog op de parkeerplaatsen kwijt. Boten af- en volladen, omkleden en het water op.

waterlelies zonder bloem

De maand was begonnen met wat natte dagen, maar daar was nu niets meer van over. Het beloofde een mooie dag te worden. De temperatuur zou weer richting de 21 graden gaan, met een heerlijk verkoelend briesje. Wederom heerlijk peddelweer, van een seizoen verandering was hier geen sprake….

Hoewel het weer heerlijk was, waren de eerste tekenen van de herfst wel al waar te nemen. De waterleliebladeren waren nog in grote aantallen aanwezig, maar de bloemen ervan waren allemaal al verdwenen. Vergeleken bij de vorige tocht een echte kaalslag. De bochtige slootjes waren weer wennen voor een aantal deelnemers, de boogslagen konden weer geoefend worden. Het riet stond overal nog hoog aan de wal en het slootje richting de Kortenhoefsedijk voelde smaller dan vorige keer.

Eenmaal aangekomen op het pauze eiland werd er genoten van de lunch. De Bourgondiër werd gewekt in de peddelaar door de vele traktaties die rondgingen. Gelukkig waren we op tijd vertrokken en daardoor bijtijds aangekomen op het eiland. Een aantal andere peddelaars keken licht teleurgesteld naar het eiland. Ondanks dat ze er nog makkelijk bij konden, peddelden zij richting een andere pauzeplaats. Van het mooie weer werd door een aantal deelnemers nog extra genoten door een baantje te zwemmen na de lunch.Kleine Wijhe

Na de pauze klommen we weer in de boten en trokken we de Kleine Wijhe over. Het zoeken naar de noordelijke routebordjes bleef achterwege vanwege opgedane kennis van de vorige tocht. Bij het afzakken langs de ringdijk werden nog wat SUP- en kanovaarders ingehaald. Voor dat we er erg in hadden, waren we al bij het Wijde Gat beland. We waren alweer bijna terug bij de opstapplaats….

Ringdijk

Tijdens het peddelen werden naast wat tips ook nog peddels uitgewisseld zodat nieuwe deelnemers wat comfortabeler konden varen. Terug bij de opstapplaats werd er vlot omgekleed en de boten waren snel opgeladen. De rit naar de vereniging werd ingezet, waar het materiaal na te zijn schoongemaakt weer werd opgeborgen.

Het was weer een gezellige en fijne tocht, ook leuk dat er een aantal nieuwe deelnemers bij waren. Ik hoop bij de volgende tocht weer deze deelnemers te mogen verwelkomen aangevuld met wat nieuwe gezichten. Kortenhoef is een tochtje die iedere peddelaar kan varen. Deze keer konden we nog genieten van het mooie (zomer) weer, de volgende zal wel iets frisser zijn. Deze tocht is namelijk op 20 December, vlak voor de kerst. Er hebben zich al deelnemers aangemeld en ik hoop op (veel) meer!

Pjotr