opstap

Het is zondagochtend, de wekker gaat iets eerder af dan normaal. Ik heb mij op het laatste moment nog aangemeld voor een kajak-tochtje in plaats van het vaste rondje op de Eem. Even wat lunch bereiden en de thermosfles vullen met koffie om later op de dag van te kunnen genieten. Op naar de vereniging om de boten en benodigdheden voor de dag op te halen. Ik ontmoet de tweede tocht-peddelaar en geroutineerd binden we de boten op het dak.

De tochtleider gaat rechtstreeks naar het opstappunt en het opladen duurt daardoor maar 10 minuten. Mondkapjes op, instappen, navigatie instellen en we gaan. Het weer is veelbelovend voor vandaag, tegen de 20 graden en windkracht 2 à 3. Prima weer voor een tochtje langs de molens bij Kinderdijk, ik heb mijn korte broek al aan.

alblas 1

Na een rit van ongeveer een uur komen we op de instapplaats aan. Onze tochtleider staat net de eerste spullen uit te laden en wij sluiten aan. Bij de opstapsteiger ligt een boot, maar er is nog voldoende plek om ernaast in te stappen. Eerst nog even kopje koffie, genietend van het uitzicht op de eerste molen en wat voorzichtige zonnestralen die op ons neerstrijken.

Nadat we in de kajaks zijn geklommen, vertrekken we over de Alblas in de richting van Kinderdijk. We varen langs prachtige woningen gelegen aan het water, velen compleet met wilg aan de waterkant. Een weelde voor de watersport. Veel woningen zijn voorzien van een eigen steiger, compleet met boot. Her en der zijn ook kano’s en kajaks in de tuinen en op de steigers terug te vinden. We rekenen onszelf rijk en zoeken allemaal naar een woning die we willen betrekken. Er is zelfs een huis voorzien van een heus privé strandje!

kooiwijk molen

We volgen de Alblas, waar we langs de Kooiwijkse molen varen. De witte molen ziet er prachtig uit met de mooie blauwe lichtbewolkte lucht op de achtergrond. Deze dag belooft prachtige plaatjes te gaan opleveren. Bij park Waterhoven buigen we af richting stuurboord om daar de Nederwaard op te varen richting het Nieuwe Waterschap. Op de Nederwaard kunnen we nog genieten van de Kortlandse molen, deze is omgeven met een haven vol plezierboten.

Eenmaal aangekomen op het Nieuwe Waterschap zien we in de verte al Museummolen Blokweer draaien. Dit is een van de oudere molens van het gebied en stamt uit 1630. Vlak bij de molen aangekomen blijkt deze geheel aangekleed te zijn met spullen uit de oude tijd. Buiten hangen de grote onderbroeken en onderrokken aan de waslijn te drogen en op de steiger staat een kastje met oude potten en pannen te pronken.

blokweer molen

We varen onder het bruggetje door en bereiken dan de genummerde molens van de Nederwaard. De een nog mooier dan de ander. Gretig maken we van de gelegenheid gebruik om veel foto’s te maken van alle molens die wederom prachtig afsteken tegen een nog mooier geworden blauwe lucht. Kijkend en stekend in een slootje vind ik nog een leuk plaatje van een mini-molen met op de achtergrond zijn grote broer.

nederwaard molens

minimolen

Even verderop nemen wij plaats op een steiger om te genieten van onze lunch. De Corona ellende heeft ons vandaag toch iets moois bezorgd. Kinderdijk is vandaag niet bezaait met busladingen Aziatische toeristen, maar slechts enkele tientallen toeristen. We hebben uitzicht op een leuke witte ophaalbrug over het water en genieten extra van het zonnetje, de rust en de molens.

lunchoverwaard molens

We besluiten na de lunch gelijk over te dragen en het laatste stukje naar Kinderdijk aan de kant van de Overwaard molens te varen. Na kort de situatie van Kinderwijk in ogenschouw te hebben genomen, vertrekken we weer in de richting van de Nederwaard. Al kijkend naar de molens zien we ineens het jaartal 1984 op een van de molen staan. Het blijkt dat Overwaard Molen nr. 2 in 1981 is afgebrand na problemen met een butagasfles en is herbouwd in 1984.

Eenmaal aangekomen bij de overdraagplaats naar de Nederwaard, steken we de dijk over en zetten de koers weer in richting de Alblas. We hebben het windje mee en zetten een vlot tempo in genietend van de zonnestralen. We maken op de terugweg gebruik van de Nauwe Alblas, waar we weer verlekkerd kijken naar een aantal mooie watergelegen woningen. Op de Alblas kijken we weer kritisch naar de eerder uitgezochte woningen en belanden weer bij het startpunt.

overdragen

We kijken nog even naar een alternatieve opstapplek mochten we moeten uitwijken van de huidige opstapplaats en varen terug naar de opstapsteiger. De boot bij de steiger is inmiddels opnieuw vastgeknoopt, waardoor we niet meer met onze kajaks voor de boot langs kunnen steken. Om toch uit te kunnen stappen, besluiten we dan maar om eerst in de boot te klimmen om deze vervolgens weer wat af te kunnen duwen zodat onze kajaks er weer tussen passen.

Nadat we ons omgekleed hebben en de kajaks zijn opgebonden blijkt dat het eigenlijk nog best vroeg is. We besluiten nog een drankje te nemen op een nabijgelegen terras. Eenmaal ingeschreven kunnen we plaats nemen aan een tafeltje in de zon. We nemen een kopje koffie met gebak en praten nog wat na over de tocht en het gebrek aan deelnemers. Wij hebben echt genoten van het tochtje in de zon langs de molens en snappen niet waarom er niet meer mensen zijn meegegaan. Voldaan vertrekken we weer richting Amersfoort, waar de spullen weer opgeborgen hebben in de loods.

Persoonlijk was ik nog nooit bij werelderfgoed Kinderdijk geweest, een plek die je als Nederlander eigenlijk wel gezien moet hebben. Ons land staat bekend voor het beheersen van water en technologie om het water onder controle te houden. Deze tocht was een mooie gelegenheid om wat cultuur en geschiedenis mee te pakken, gecombineerd met een lekker kajak tochtje.taart

mooie molen

Ria bedankt voor het organiseren en Geoff voor het gezelschap. Ik heb wederom genoten.