Afdrukken
Hits: 367
S0657127september/oktober 2021

Marije en Jos hadden het leuke idee om voor de liefhebbers deze training te geven. Vooraf gaande aan de praktijk was er een theorieavond. Jos vertelde o.a. wat golven eigenlijk zijn en wat je fysiek moet doen om met golven om te gaan en overeind te blijven en wat je moet doen om een golf te pakken om te surfen. Na de pauze legde Marije uit waar je op moet letten bij het plannen van een tocht en ging dieper in op onderwerpen als wind (o.a. het gebruik van windapps), golfhoogte en de interval tussen golven, het werken met waterkaarten, escapes en herkenningspunten en vaarregels op het water. Hierna kon door middel van opdrachten de verworven kennis toegepast worden. Tenslotte was er nog een casus van het oversteken van een stromende rivier waarop allerlei soorten boten voeren. Wij mochten uitvogelen hoe wij als groep kajakkers veilig naar de overkant konden komen.

IMG20211004111719 4Voor de praktijk waren 4 data geprikt en op de eerste daarvan waren de omstandigheden al gunstig (Bft 4) om op het IJmeer te oefenen met golven. Na vertrek in twee groepen vanuit Naarderbos begon er na de Hollandse Brug al wat beweging in het water te komen. Ten noorden van het eiland Hooft konden wij beginnen met oefeningen. Geoefend werd; omgaan met golven uit verschillende richtingen, draaien in golven en het gebruik van de lage steun als stabilisatie. Bij Pampushaven verzamelden wij voor een drijfpauze en hierna voeren wij weer in twee groepen tegen de wind in richting Pampus en vervolgens surfend weer terug. Op de weg terug naar Hooft heeft Pjotr nog een redding (gepland) uitgevoerd. Op Hooft werd in de zon een pauze gehouden waarna wij terug voeren naar Naarderbos.

Op de navigatie dag vertrokken wij in twee groepen weer vanaf Naarderbos richting IJmeer. De route van de dag was opgedeeld in verschillende etappes. Voor elke etappe moest door de groep worden gekeken hoe het einddoel bereikt kon worden, welke koers gevaren moest worden en hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt en hoe je de vaarroutes die je tegenkomt het veiligst kan oversteken. Voor de etappe van Marina Muiderzand naar Pampus mocht het kompas niet gebruikt worden en moest er door herkenningspunten op de kaart en op het water de weg worden gevonden. Iedere etappe was er een andere vaarleider die de groep met duidelijk comando’s moest aansturen. Onderweg werd de transitopeiling uitgelegd, gekeken naar duidelijk herkenningspunten in de omgeving die op de kaart terug te vinden zijn en op het strandje ten westen van Muiden, waar wij een pauze hielden, moesten wij nog een kruispeiling doen.

Het waren twee leerzame dagen, waar ondanks de regen op de navigatie dag iedereen veel plezier aan heeft beleefd. Bedankt Marije en Jos voor dit leuke initiatief en de manier waarop jullie dit hebben uitgevoerd.IMG 20210917 155915 2